A szülők gyermekük alvásához való hozzáállása nagyon különböző lehet







Alvászavar - 1 éves kor felett

Álomhozó szülők? - Túl a  csecsemőkoron

Mit tehetünk, ha a rossz alvás már kialakult? A gyermekek jelentős része nem alussza át az egész éjszakát. Vannak, akik csupán időnként, amíg mások rendszeresen felébrednek. De vajon mi tekinthető alvászavarnak, és mi nem? Hol az a pont, amikor már olyan problémával állunk szemben, amit feltétlenül orvosolni kell?

Két fogódzónk is akad, amely segít a kérdés eldöntésében. Érdekes módon az első nem a csemetével függ össze, hanem saját magunkkal: mi az, amit mi is természetesnek tekintünk, illetve mi az, ami már határozottan megzavarja a megszokott életvitelünket.

Karikás szemmel

A szülők gyermekük alvásához való hozzáállása nagyon különböző lehet. Az alvászavar megítélésében lévő különbségek teljesen normálisak, hiszen nem vagyunk egyformák, más a toleranciaszintünk, a neveltetésünk, a szemléletünk.

Egyfelől tehát alvási gondnak akkor tekinthető a gyerek éjszakai felébredése, ha a mi éjszakai pihenésünket tartósan megzavarja. Másrészről pedig a gyermek állapota, kedélye, valamint kinézete alapján szintén meg tudjuk állapítani, hogy a rendszeres felriadása valódi alvászavarnak
tekinthető-e vagy csak múló kellemetlenségnek.

Ha a gyerek nappal álmos, karikás szemű, levert, ideges, agresszív, vagy iskolásként rosszul teljesít a tanulásban, akkor már krónikus alváshiányban szenved.

Olyankor is baj van, ha két éjszakai felébredés között dobálja magát, horkol, esetleg nehezen lélegzik. De a krónikus fáradtság, kialvatlanság más szempontból szintén rossz hatású: negatívan befolyásolja a gyerek fertőzésekkel szembeni ellenálló képességét, valamint a szellemi, illetve testi fejlődését. Nem kell azonnal komoly bajt sejtenünk a probléma mögött, betegségre csak akkor kell gondolnunk, ha a felébredésen kívül más baj is akad: hurut, láz, légzési problémák, bőrtünetek stb. jelentkeznek.

Szorongás, félelem

Az alvászavarnak számos kiváltó oka lehet. Kétéves kor körül kezdődik a dackorszak. A szülőkkel szembeni ellenszegülés legtöbbször már a lefektetésnél megnyilvánul: a gyerek nem akar aludni menni, amikor pedig felébred, tiltakozik és akadályozza a visszaaltatási kísérleteket. Négyéves korban pedig az úgynevezett Ödipusz-korszak köszönt be: a kicsi arra vágyik, hogy az ellenkező nemű szülője dédelgesse, sőt, éjszaka is hozzá szeretne bújni.

Ez a korszak a komoly félelmek, szorongások időszaka is. A kicsi félhet a szörnyektől, boszorkányoktól, a mesékben, filmekben szereplő figuráktól, s ki tudja még, mi mindentől.

A sötét még inkább felerősíti ezeket a szorongásokat, és tág teret ad a képzelgésnek, fantáziálásnak. Bármely életkorban alvászavar léphet fel, amennyiben megváltoznak a csöppség családi vagy életkörülményei. Ezek néha egészen banális dolgok lehetnek: mondjuk bölcsődébe, óvodába megy, elköltözik a család, de akár egy egyszerű nyaralás is felborítja a megszokott napirendet. Szinte törvényszerű az alvási probléma családi konfliktusok, válás, és persze halálesetek kapcsán.

Gyógyszert ne!

Mit tehetünk a jó alvásért? Egyet biztos nem: altatót nem adhatunk a gyermekünknek. A nyugtató-, altatószerek rossz hatással vannak a kicsikre, ugyanis napközben is álmossá, tompává teszik őket. Könnyen hozzá tudnának szokni a pöttömök ezekhez a készítményekhez, ezért a hathatós adagot mindig növelni kellene. Ráadásul a csemeték sokszor fordítva reagálnak e „lassító szerekre”, és túl élénkké, nyugtalanná válnak tőlük. Vannak persze kivételes esetek, mikor az orvos kénytelen szorongásoldót rendelni, ám ha a helyzet javul, fokozatosan leállítja a gyógyszer adagolását.

Külső támogatással

Sok mindent tehetünk azért, hogy megszűnjön ez az áldatlan állapot. Még olyan esetben sem reménytelen az ügy, ha már hónapok vagy netán évek óta szenved alvászavarban. A leglényegesebb: átgondolni, mi okozhatja a bajt. Mi történik a gyermekkel napközben, mi az, ami nem hagyja aludni éjjelente. Van-e olyan problémája, amelyen segíthetünk? Lehetséges, hogy túl sokat vagyunk távol tőle, és ez csapódik le éjszaka a fokozott ragaszkodásnak ebben a nem kellemes formájában? Vagy más a gond vele?

Ne szégyelljünk segítséget kérni a nevelési tanácsadó szakemberétől, az orvostól, a pszichológustól!

Mivel néha egy idegen jobban rálát arra, hogy mit kellene másképpen csinálnunk, mint mi, akik nyakig benne vagyunk a problémában.

Altatódal, mese

AlvászavarA jó alvást sosem késő megtanulni. Elképzelhető, hogy jobban oda kellene figyelnünk a napi rutin állandóságára, legyen egy rendszeres ritmusa a gyerek életének. Mindig ugyanabban az időpontban fektessük le, előtte vacsoráztassuk és fürdessük. Ilyenkor már ne játsszunk vele vad játékokat. A megnyugtató halk beszéd, a hangsúly, a mozdulatok, a mesék, mondókák, esti
altatódalok ismétlődése biztonságot nyújt a kicsiknek, csökkenti az éjszakától való szorongását.

Ha elérkezik a lefekvés ideje, búcsúzzunk el tőle, és menjünk ki a szobából. Fontos, hogy egyedül aludjon el, ellenkező esetben, ha éjszaka felébred, joggal fog ragaszkodni ahhoz, hogy ismét vele legyünk.

Hiszen, ha felriadásakor azt észleli, hogy más körülmények között van, mint amikor elaludt, nyugtalanná, idegessé válhat, és nem lesz képes ismét elaludni. Vagyis ha jelen voltunk, amikor elaludt, és dédelgettük, álomba ringattuk, egyértelműen ugyanezt fogja követelni, s éjszakánként akár ötször-hatszor is oda kell menni hozzá visszaaltatni.

Hathatós módszer

Ha már minden lehetségest elkövettünk, de a gyerek még mindig felébred éjszakánként, és már ő is, meg mi is erőink végén járunk, a tettek mezejére kell lépnünk. Létezik egy módszer, amely biztosan eredményre vezet, méghozzá néhány napon belül. Több változat is van attól függően, mennyi ideig hagyjuk sírni a gyermeket, mielőtt bemegyünk a szobájába. Itt most az 5-10-20 perces módozatot ismertetem, de lehet 2-5-10 perces változatot is alkalmazni. Bármelyiket is választjuk, készüljünk fel lelkiekben, hogy lesz egy-két nehéz éjszakánk. Üljünk le a csemetével, magyarázzuk el neki, hogy azt szeretnénk, ha ezután önállóan aludna. Mondjuk el neki, hogy ott vagyunk a szomszéd szobában, így ha valami gondja van, szólhat nekünk, de az ágyából nem fogjuk kivenni.

Az elalvás körüli ceremóniák ugyanúgy történjenek minden este. Ezután kívánjuk jó éjszakát a csemetének, majd hagyjuk magára.

Nyilván sírni fog, ám öt percig ezt némán viseljük el. Amikor letelt az öt perc, menjünk be hozzá, és nyugodt, kedves hangon – nem megérintve őt – mondjuk el még egyszer, hogy egyedül kell aludnia, és menjünk ki. Ezt követően duplázzuk meg a várakozási időt, majd tíz percet várakozzunk. Ha a kicsi ez idő eltelte után továbbra is sír, ismét menjünk be, és most is csak  szavakkal nyugtassuk meg őt. Eztán húszperces várakozás következik, és ha még mindig nem hagyja abba, újból menjünk be hozzá, de ismét csupán szavakkal vigasztaljuk. Majd ezután addig ismételjük ezt, amíg a gyerek el nem alszik. Ha a szülők váltják egymást, kevésbé lesz megterhelő. A következő éjjeleken is ezt a módszert kövessék.

Visszaesések

Ha képesek vagyunk az előbbieket betartani, meglepődve tapasztalhatjuk, hogy a kicsinyünk egyre hamarabb fog álomba szenderülni. Még a legmakacsabb csöppség sem bírja 3-4 éjszakánál tovább. Visszaesések persze bármikor bekövetkezhetnek, ám tekintsük ezeket az élet természetes részének. Amennyiben a gyermek megbetegszik vagy valami felzaklatta, esetleg rémálom ébreszti fel, dédelgessük ezután is, még akár az éjszaka közepén is. A bajok elmúltával viszont minél hamarabb térjünk vissza a megszokott rendhez.

Ha már eldöntöttük, hogy változtatunk az éjjeleinken, nyerjük meg ehhez életünk párját is. Készítsünk közös tervet az elkövetkezendő éjszakákra, és határozzuk el, hogy azt mindenképpen be is tartjuk, illetve tartatjuk.

Szerző: Dr. Vészi Zsuzsanna, gyermekorvos

Forrás: BabaPatika

 

 

2010.10.20.

 

Vissza a betegségek listájához

Gyermekbetegségek.hu ajánlat

 

Legújabb kérdések


A nem kontrollált asztma miatt késhet a teherbeesés

2014. 03. 06.

A nem kontrollált asztma miatt késhet a teherbeesés A krónikus légúti betegséggel élőknél elhúzódhat a fogantatás létrejötte, különösen a 30 év feletti nők esetében. Dán kutatók vizsgálata a várandósság alatti beteggondozás mellett, most a teherbeesést megelőző időszakra, a megfelelő asztma-kontroll fontosságára hívja fel a figyelmet. Tovább a cikkre


Hőségben: mit igyon a gyermek?

2013. 06. 20.

Hőségben: mit igyon a gyermek? A gyerekek folyadékigénye az életkorral és az évszakokkal együtt változik. A kevés folyadékfogyasztás csecsemőknél könnyen vezethet kiszáradáshoz, nagyobb gyerekeknél pedig csökkenti a koncentrációs- és teljesítőképességet, fejfájás alakulhat ki. Mikor, mit és mennyit igyanak a gyermekek? Tovább a cikkre